Review: De Hoge Noot

Van Brouwerij de Zeven Deugden ontvingen wij een aantal biertjes. Het pils De Hoge Noot viel meteen op. Zowel het verhaal als de inhoud prikkelde onze interesse en zintuigen. Ook benieuwd naar dit verrassende biertje? Lees verder voor onze review.

Door: Hanna

Pils in tijden van culturele nood

De culturele sector heeft het erg zwaar door de coronacrisis. Tijdens de lockdown hebben veel culturele instellingen hun bedrijfsvoering moeten staken en ze zijn nu nog maar mondjesmaat opgestart. Door de toegestane kleine bijeenkomsten zijn er minder opbrengsten en door extra veiligheidsmaatregelen ook hogere kosten. Artiesten en productiepersoneel zijn niet vast in dienst en werken vaak als freelancer. Zij zagen in één keer hun brood op de plank wegvallen. Stichting de Hoge Noot zat niet bij de pakken neer en wilde hier op een ludieke manier een helpende hand bieden aan freelancers in de Nederlandse muzieksector.

Campagnebier

Bij een 1,5 meter borrel in het park, hoe kan het ook anders, ontstond het idee bij Danna Paternotte en Dionne Nijsten (freelance musici) Jacob van der Vlugt (werkzaam in culturele sector). Een speciaal biertje dat als campagne wordt ingezet om steun voor freelance musici te werven. Muziek en bier is voor iedereen een logische combi. Genieten van muziek met anderen met een biertje in je hand is iets wat we allemaal missen.

Samenwerking met Brouwerij de Zeven Deugden

Met behulp van Amsterdamse brouwerij de Zeven Deugden heeft Stichting de Hoge Noot binnen één maand het gelijknamige bier gelanceerd. Met de aanschaf van elk ‘Hoge Noot’-biertje steun je freelance musici via Stichting De Hoge Noot. Elk flesje is voorzien van een QR-code waarmee je een uniek privéconcert te zien kan krijgen als tegenprestatie voor jouw steun. De concerten bestaan uit verschillende genres en muzikanten.

Het bier

Wij waren erg blij verrast met de smaak van dit pilsje. Het bijbehorende concertje op de achtergrond geeft ook meteen een complete ervaring. Alle zintuigen werden geprikkeld! Omdat het een pils is blijft het een lichte drinker met 6% alcohol, maar door de toevoeging van jeneverbes, kruidnagel en peper is het kruidig. Ideaal voor in het herfstzonnetje! Het is geen goedkoop biertje, maar dat is ook logisch als je geld wilt ophalen voor een goed doel. 50% van de opbrengsten gaan naar freelance musici via Stichting de Hoge Noot. Bestel je bier op de website van Stichting de Hoge Noot en Beer in a Box zorgt dat deze veilig bij je thuis wordt bezorgd.

Verborgen noot?

Het biertje ontlokt nieuwe muzikanten! Op de zijkant van het flesje staat namelijk een toonladder. Drink je het bier leeg tot één van de strepen dan klinkt precies die noot. Zo kun je zélf muziek maken met je flesje. Deel jouw creatie via de instagrampagina @dehogenoot.