Review: Boek van Gebrouwen door Vrouwen

Wat begon als een soort vriendinnenclubje groeide uit tot een sterk biermerk. Aan het roer van Gebrouwen door Vrouwen staan de energieke zussen Tessel en Do. Zij vertellen in hun boek over hun ondernemersavontuur en over de transitie van bierdrinkers naar bierbrouwers. Leesvoer voor deze zomer? Je leest het in onze blog.

Door: Irene

Bij Do begint het verhaal. Zij raakt gefascineerd door het brouwen van bier dankzij de brouwhobby van een collega. Als bierliefhebber dus logisch om eens zelf een poging te wagen. Tijdens het brouwdebuut van Do in 2013 nam het beginnersoptimisme snel af doordat het toch moeilijker bleek dan gedacht. Toch wist zij ondanks veel geklungel een smaakvol honingbier te maken.

Sterke samenwerking

Bij de tweede poging vergezelde zus Tessel haar. Na talloze beginnersfouten weten ze een tripel te brouwen, en hiermee is de basis van de huidige Tricky Tripel ontstaan. De samenwerking tussen de twee vrouwen is sterk, met Do als planner en inkoper van ingrediënten en Tessel als creatieveling voor de smaakcombinaties. Ze krijgen de smaak te pakken! In razend tempo komen de gebeurtenissen in het boek aan bod. Het eerst echte hoogtepunt is in 2015 als de vrouwen hun eerste 1.000 liter brouwen onder het biermerk Gebrouwen door Vrouwen.

© Curly and Straight
Gebrouwen door Vrouwen op de fusten © Curly and Straight

Geen bierbuiken maar girlpower

De naam Gebrouwen door Vrouwen bleek een gouden vondst. Twee brouwende vrouwen werd als verfrissend ervaren en de naam intrigeerde. Bovendien was het bier lekker. Aan aandacht op de bierfestivals én in de media geen gebrek. In het boek lees je wat de vrouwen hebben meegemaakt en welke artikelen en krantenkoppen (zoals “Geen bierbuiken maar girl power”) er over hen verschenen. Vanaf 2016 wordt het serieus als Tessel en Do hun vaste banen opzeggen. Er wordt opgeschaald naar 10.000 liter en het fulltime ondernemen is een feit.

Biermarketing

Lekker bier is één ding, maar naamsbekendheid is minstens zo belangrijk. Diverse acties worden bedacht om het biermerk te promoten. Tegelijkertijd blijven de vrouwen bieren brouwen met verrassende smaakcombinaties. Bloesem Blond bijvoorbeeld, hun meest gedronken bier tot nu toe. In 2017 kwamen hun bier bij de Albert Heijn in de schappen te liggen. In 2018 zet de groei verder door, wordt er een baby geboren en is BAR geopend. Is het einde van het succes al in zicht? Zeker niet. In sneltreinvaart beschrijft het boek de hobbels en successen van de afgelopen vijf jaar. Het boek heeft een open einde, Tessel en Do hebben genoeg ambities en dromen voor de toekomst.

Proost, op alle vrouwen die bier drinken!

Leesvoer voor deze zomer?

Ben jij een bierliefhebber of hobbybrouwer? Dan is het sowieso leuk om te lezen hoe speciaalbier worden gemaakt. Er staan handige passages in met uitleg (hoe herken je een brouwfout, het verschil tussen Weizen en witbier, tips voor een goed etiket, etc) en de vrouwen delen 8 belangrijke lessen voor startende brouwers.

Ook ondernemers en start-ups kunnen leren van dit boek. Vallen en opstaan, blijven proberen na de vele mislukkingen, tomeloze energie en een vleugje geluk. Netwerken, investeren en opschalen, je eerste werknemer aannemen, jezelf voor het eerst uitbetalen en de eerste stappen op de internationale markt. Het komt allemaal aan bod.

Het boek is vlot geschreven, je drinkt het in een teug leeg.

Het boek is vlot geschreven, je drinkt het in een teug leeg. Naast een omschrijving van de groeispurt van het biermerk en de talloze anekdotes is het boek mooi vormgegeven en ook grappig. Bijvoorbeeld als de beergeeks worden omschreven die Tessel en Do op bierfestivals tegen komen of de gevalletjes van mansplaining als hun kennis van het bierproces in twijfel wordt getrokken. Tessel en Do geven leuke inkijkjes in waar zij allemaal tegenaan liepen. Bijvoorbeeld het behalen van een heftruckcertificaat, of hoe broer Frans helpt bij hun aversie tegen Excel en de financiën op orde brengt.

Kortom, een boek voor op het nachtkastje of voor in de strandtas. Of onderuitgezakt op je eigen balkon met een biertje. Soms lijkt het alsof Tessel en Do zomaar wat aanklooien en alles dat op hun pad komt aan te pakken. Maar hun energie en doorzettingsvermogen is ongekend. Van deze ondernemende vrouwen krijg je zelf ook een energieboost!

Gebrouwen door Vrouwen in BAR © Curly and Straight

Het boek Gebrouwen door Vrouwen is van Tessel & Do de Heij en opgetekend door Eva de Jong. Uitgeverij is Meulenhoff Boekerij. Het boek is verkrijgbaar in alle bekende boekhandels of kijk hier op de website van Gebrouwen door Vrouwen.