Vrouwen Die Bier Testen: Quarantaine editie – Start-up brouwerijen

Ook in deze coronatijden gaat Vrouwen Die Bier Drinken door met bier testen. Met een zoomsessie en bierdistributie via post- en benenwagen konden wij veilig op afstand de ontvangen start-up biertjes testen. Tussen de gesprekken over grijze haren, kappers die dicht zijn, kinderen die thuis zijn terwijl je moet werken, proefde het vrouwenpanel gulzig van het bier. Het resultaat was een gezellige digitale proeverij met goede nieuwkomers, interessante vondsten en wat schoonheidsfoutjes. Lees hier het verslag.

Door: Hanna

Start ups

Bier brouwen is een hippe hobby. Iedereen kent wel iemand die aan het brouwen geslagen is. Een aantal van deze brouwers wil hun hobby naar een hoger niveau tillen. Via een oproep op onze socials ontvingen wij bier van drie nieuwkomers die graag de mening van ons panel willen horen. In totaal stonden er vijf bieren op het menu. Het panel liet zich leiden door de smaak en de uitstraling van de bieren. Laten we kijken of deze brouwers het kunnen overleven in de markt.

Brouwerij Bouwlust

Bouwlust is een brouwerij met een mooi verhaal. Op het etiket staat het stadhuis van Tholen. Het is dan ook het enige streekbier in Tholen dat vernoemd is naar de boerderij waar de brouwer is opgegroeid. Bouwlust is een boerderij waar de regio graag naartoe trekt voor een feestje. Bij feest hoort bier, maar belangrijker nog, men mag trots zijn op waar ze vandaan komen. Tholen verdient ook een streekbier! Van deze brouwer hebben we één biersoort ontvangen. Dit biertje is een blond bier met als titel ‘investering’. Dat is namelijk precies wat de brouwer met dit bier heeft gedaan: geïnvesteerd in een nieuwe business. Het bier is een lekker troebel blond bier met een herkenbare eigen smaak. Het heeft iets scherps/zurigs en is een lekkere doordrinker. De koolzuur mist wel een beetje, van een schuimkraag kun je na een aantal seconden al niet meer spreken. Het zit in een dikke fles soortgelijk aan Duvel. Daar is over nagedacht. De brouwer wilt zijn merk juist anders in de markt zetten: gericht op de hardwerkende boer en niet op de randstedelijke hipsterknot. Heeft Bouwlust een gat in de markt ontdekt? Het bier krijgt in ieder geval een dikke voldoende van het panel: een 7,8. Marketing is de volgende stap: het etiket kan in ieder geval wat minder klinisch. Of moet het niet gewoon op fust worden afgenomen als feestbier op het platteland?

Jelster bier

Jelster is een thuisbrouwer die zich op het moment aan het voorbereiden is om commercieel te gaan brouwen. Om zijn recepten te perfectioneren brouwt hij nu veel kleine batches in verschillende bierstijlen. We ontvangen van hem de Yellow Jelster (Belgisch Blond) en Bow to Mosiac Messiah (SMASH IPA). 

Yellow Jelster

Met dit bier is het voor Jelster allemaal begonnen. De Yellow Jelster is eerder gebrouwen als tripel en dit werd goed ontvangen. De versie die voor ons staat is een blond bier. Licht en fris en een duidelijk aanwezige citrussmaak. Er zit geen echte geur aan, maar de koolzuur zit er wel goed in. Na een aantal slokken krijg je een beetje een pils effect en komt de smaak flets over. Prima blondje, maar niet zo smaakvol en uitgesproken als de vorige blond bier die we proefden. Het panel geeft unaniem een 6. Het etiket zou ons ook niet echt overhalen om het uit de schappen te pakken. De customized bierdop met goed logo daarentegen krijgt een dikke pluim!

Bow to Mosiac Messiah

Dit etiket ziet er wel weer heel anders uit dan het andere biertje. Een tip van het panel: als je commercieel wilt gaan, kies dan één stijl en zorg voor herkenbaarheid. De inhoud van de fles ruikt bij uitschenken supergoed. De Single Malt And Single Hop (SMASH IPA) bestaat per definitie uit één soort mout en één soort hop. Het resultaat is een smaakvolle en fruitige IPA. Deze zou niet misstaan op het terras. De naam en het etiket maakt het des te interessanter. Het panel geeft dit bier een stevige voldoende met een 7,8. Mosiac Messiah mag bij je eerste commerciële bierlijn, Jelster!

Brouwfout

Bij een proeverij met start ups hoort ook de kans dat er bieren zijn die niet helemaal gelukt zijn. Het panel had nog twee bieren op het menu van een andere startende brouwer. Beide bieren plofte bijna simultaan in ons zoom-scherm. Dat moet wel een brouwfoutje zijn. Zowel de blond en het bockbier verdwenen met een rotte geur in de gootsteen. Dat was erg jammer want het etiket van het blond bier trok ons erg aan! Wij zien graag een herkansing. Het mocht de pret niet drukken. De biervoorraad werd tot in de vroege uurtjes opgedronken onder het genot van onze quarantaine verhalen. 

Even een doekje pakken voor het plofbier

Ben jij een start up die ook een keer ons panel wilt laten proeven en beoordelen? Laat het ons weten!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.