Bedankt Bol.com, jullie reclame is geweldig

Ja jongens en meisjes, de decembermaand breekt aan en de speelgoedreclames vliegen je om de oren. Wat zal die lieve sinterklaas ons schenken? Welke cadeaus liggen er onder de kerstboom straks? Inkooppiet heeft het maar druk met het scannen van de verlanglijsten en reclamefolders. Meisjes willen poppen en keukentjes en jongens zwaarden en raceauto’s. Of toch niet? Hanna stoort zich aan de stereotype reclames en neemt je in deze blog mee naar speelgoedland.

Door: Hanna

Kinderen leren megasnel

In het tijdschrift Ouders Van Nu las ik een artikel over hoe kinderen zich ontwikkelen en hoe dit hun smaak beïnvloedt. Al vanaf 2,5 jaar kunnen deze kleine wezens al een zeer sterke mening hebben. Zelf heb ik een dame van 3,5 thuis die héél duidelijk weet wat ze wilt. Met name de kleding levert soms flinke discussies op. Het artikel in het tijdschrift legt het haarfijn uit. Vanaf 2,5 jaar letten kinderen al goed op hoe anderen op hen reageren. Als iemand, vooral andere kindjes, iets positiefs zegt over hun kleding, dan willen ze dat vaker horen en willen ze er dus meer van. Horen ze dat iets niet goed is, heeft het tegenovergestelde effect. Zo kwam mijn dochter na een moeizame schoenaantreksessie met de uitspraak dat ze die jongensschoenen niet aan wilde doen. Ze waren namelijk blauw! Deze informatie heeft ze zeker niet van ons. Ik ontwijk zoveel mogelijk de blauw/roze discussie en gaf ook meteen aan dat dit onzin was. Ik heb immers ook blauwe schoenen en ben ook een meisje. Bij navraag bleek ze dit te hebben gehoord op de kinderopvang. Ook Anna en Elsa kende ze al bij naam, zonder OOIT Frozen te hebben gezien. Peer pressure begint al jong!

Meisjes houden van roze

Het is dus een selffulfilling prophecy die ‘meisjes houden van roze’ houding. Als je van iedereen hoort dat meisjes van roze houden, dan ga je als meisje vanzelf alles in het roze doen. Dan hoor je erbij en krijg je positieve reacties van anderen. Op jonge leeftijd heb je nog niet veel om je identiteit aan op te hangen. Je leeftijd, je lievelingsdier, je lievelingskleur en natuurlijk je sekse. Alles in de media schreeuwt tegenwoordig het verschil tussen jongens en meisjes. Voor mijn gevoel erger dan vroeger. Er is zelfs meisjeslego met bijbehorende hysterische roze kleur. Het enige dat ze hadden moeten veranderen in al die tijd was simpelweg meer vrouwelijke (niet stereotype) poppetjes toevoegen aan het assortiment. Volgens mij is er geen meisjes- of jongenslego. Er is alleen maar lego. In mijn jeugd (born in the eighties) waren er nog legoreclames zonder een focus op gender.

Reclameland

De huidige reclamewereld begint zich hier wel bewuster van te worden. Zo doet bol.com in hun grote speelgoedboek niet mee aan de ouderwetse stereotypes. Een jongen met een kinderwagen en een meisje met auto speelgoed. Naast de plaatjes die we wel vaker zien is dit een verfrissende toevoeging. Hoog tijd vind ik. Je zoon kan al vadertje oefenen en je dochter kan later perfect inparkeren. 

Let dus heel goed op wat je zegt tegen je kinderen en zie de vooroordelen en rollenpatronen die jij en je omgeving ongemerkt opleggen. Daag jezelf en anderen uit om het anders te zien. Succes met inkopen!

Weet jij meer goede voorbeelden waarbij stereotype worden losgelaten? Of heb jij een andere mening hierover? Geef je reactie hieronder.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.