Het knapste bieretiket van 2018

Op een zonnige zondag reden Meike en ik richting Amsterdam. Onze bestemming: de verkiezing van het knapste bieretiket van 2018. Aangekomen in Proeflokaal Poesiat & Kater stonden de bitterballen en pitchers Princesse bier al klaar. Vol verwachting klopten de aanwezige brouwersharten. Het was tijd voor de uitreiking en wij spraken de winnaar na afloop.

Door: Hanna

Schuim Magazine

De verkiezing voor het knapste bieretiket wordt georganiseerd door Schuim Magazine. Naar eigen zeggen hét magazine voor de bierliefhebber en (thuis)brouwer). Voor deze prijsuitreiking hebben zij de handen ineen geslagen met unieketiket.nl. Deze etiket drukkerij sponsorde €500 voor de winnaar om vrij te besteden aan het jasje van één van hun volgende bieren.

De wedstrijd

Volgens Schuim barst het bierschap uit zijn voegen. Er is ruime keuze en de een heeft weer een mooier label dan de ander. Unieke namen en prachtige art designs schreeuwen om aandacht van de bierliefhebber. Wij zijn het hier helemaal mee eens en beoordelen bij onze proeverijen expres ook op het label. Je moet het toch eerst uit het schap pakken voordat je gaat proeven! Schuim ging, gesteund door een jury, op zoek naar de brouwerijen die hier het best in slaagden. Er waren maar liefst 78 inzendingen die werden beoordeeld op originaliteit, functionaliteit, leesbaarheid en herkenbaarheid.

De knapste 10!

Tijdens de verkiezing werden de knapste 10 in het zonnetje gezet en gaf de jury een korte toelichting:

  • Strieper Craft Beer – Belgian Tripel
  • Bird Brewery – Datsmaaktnaar meerkoet
  • Van Moll – Morricone
  • Maallust – Vreemdeling
  • Walhalla – Izanami
  • Bierbrouwerij Romondt – Carolina
  • Brothers in Law Brewing – New Ingland White IPA
  • Nevel Artisan Ales – Weder
  • Cuijkse Brouwerij – Kuuks
  • Cinema Brewers – I’ll be Bock

Op het eerste gezicht konden wij ons niet vinden in alle keuzes. Er misten flink wat etiketten in het rijtje die wij erg mooi vinden. Wat blijkt, het bier moest ook in 2018 gebrouwen zijn en dit zorgt voor een kleinere selectie. Onze favoriet? Izanami van Walhalla met een mooi Japans tafereel inclusief geisha op het label. Deze zouden wij zo uit het schap pakken. Daarnaast kan Bird ons ook altijd bekoren met hun kleurrijke labels en vogelachtige biernamen.

And the winner is…

Weder van Nevel Artisan Ales kwam binnen op de derde plek. Pas toen we de fles en het label zagen snapten we waarom dit rustige en weinig in het oog springend bier in de top 3 was beland. Door het scheve etiket met curvy rand op een Cuvée fles maakt dit alles een speels en chique geheel. Onze favoriet Izanami kreeg de tweede plek. Thank god, hebben we na al onze proeverijtjes toch een getraind oog gekregen! De eerste plek was voor Van Moll Craftbeer met Morricone. ‘Eenvoudig en sierlijk, duidelijke communicatie op het etiket. De omschrijving maakt alles waar in het bier’ aldus bierspecialist en jurylid Thomas Wijns.

Ennio Morricone Oscars 2007 GIF by The Academy Awards - Find & Share on GIPHY

Muziek als inspiratie

We spraken winnaar, oprichter en brouwer Erwin van Moll over zijn overwinning en vroegen hem wat zijn inspiratie was. Erwin komt oorspronkelijk uit de muziekwereld en laat zich graag inspireren door liedjes, artiesten en componisten. Hij vertelt dat elk biertje bij Van Moll zijn eigen playlist heeft. Voor de Imperial Stout Tiramisu gebruikt de brouwer Ennio Morricone als inspiratie. De filmliefhebber moet deze naam wel herkennen. Ik ken hem voornamelijk als filmcomponist door zijn samenwerking met Quentin Tarantino (o.a. Kill Bill, Inglourious Basterds en Django Unchained). Van Moll brengt een hommage aan deze Italiaanse componist voor een bier met Italiaanse twist. Wat hij gaat doen met de prijs? Een nieuw bierlabel bestellen natuurlijk. Van Moll is nog druk aan het brainstormen, maar een zilver of metallic label wordt het sowieso.

Wij zijn benieuwd! Misschien sleept Van Moll volgend jaar weer een prijs binnen met het shiny label.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.