Word je dik van bier?

2019 is net begonnen, dus tijd om je goede voornemens ook echt in praktijk te brengen. Een van de meest populaire voornemens is nog altijd afvallen. Door bijvoorbeeld te sporten, gezonder te eten en minder (bier) te drinken. Want het gerucht gaat dat je vooral van dat laatste dik wordt. We zochten voor je uit dat ook werkelijk zo is.

Door: Meike

Is bier een dikmaker?

Goed nieuws: in principe wordt je niet dik van bier. Mits je het met mate drinkt. Volgens het voedingscentrum hebben vrouwen gemiddeld 2.000 calorieën per dag nodig, maar als je wilt afvallen kun je beter uitgaan van 1.500 calorieën. Een gemiddeld glas pils bevat ongeveer 105 calorieën. Op het totaal van 1.500 – 2.000 valt dat dus best mee. De voornamelijke boosdoeners zijn de snacks die vaak gepaard gaan met het consumeren van bier. De pinda’s, bitterballen, vlammetjes en het complete bittergarnituur inclusief blokjes kaas en vette worst. Dat zijn de echte dikmakers. Dus als je af wilt vallen mag je best een biertje drinken. De bitterballen kun je beter laten staan.

Hoe zwaarder het bier, hoe dikker jij wordt

De hoeveelheid calorieën hangt ook af van het soort bier. In de regel geldt: hoe minder alcohol, hoe minder calorieën. Het Kennisinstituut Bier heeft hier een handig overzichtslijstje van gemaakt, die ik voor het gemak in deze blog heb overgenomen.   

Gemiddelde voedingswaarden van in Nederland verkrijgbare bieren

Bier (250 ml) Energie (kcal)* Koolhydraten (gram) Alcohol (%)
Alcoholvrij bier 60 13 0,0
Oud Bruin 80 11 2,9
Alcoholvrije Radler 80 18 0,0
Radler 100 18 2,1
Pils 105 8 5,1
Rosébier 110 13 3,5
Weizen 115 9 5,3
India Pale Ale (IPA) 140 12 6,3
Bockbier 155 13 6,6
Zwaar bier (7-10%) 165 12 8,0
Extra zwaar bier (>10%) 205 14 10,5

* afgerond op 5 kcal

Word je van wijn minder dik dan van bier?

Het is een fabel dat je van wijn minder snel dik zou worden dan van bier. Het aantal calorieën in een glas bier of wijn is namelijk gelijk. Volgens het Kennisinstituut Bier zit er geen verschil tussen de dranken, maar wel tussen de drinkers. “Mensen die vooral bier drinken lijken minder gezond te eten dan mensen die wijn verkiezen of helemaal geen alcohol drinken.” Of dit bij jou het geval is, weet ik natuurlijk niet.


Leestip: 6 fabels over bier en waarom ze niet waar zijn


Tip: Maak van bier geen verboden vrucht

Als je echt wil afvallen kun je het allerbeste helemaal geen alcohol drinken, aldus Gezondheidsnet.nl. Maar het helemaal afzweren is vaak moeilijk en eigenlijk ook niet leuk. Daarnaast is de kans groot dat als je jezelf iets verbied, je er juist meer naar smacht. Ook ik wil graag wat afvallen (die laatste zwangerschapskilo’s) en ben al goed op weg. Mijn tip is: drink, als je af wilt vallen, alleen nog maar in het weekend.

Ben jij bierliefhebber en heb je afvaltips zonder meteen ons lievelingsdrankje af te zweren? Laat het weten in de comments!

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.