
Er wordt tegenwoordig in reclames steeds vaker afgerekend met de stereotypering rondom de vrouw. Doe-het-zelf bedrijf Hornbach is daar een goed voorbeeld van. In hun nieuwe commercial staat de vrouw centraal en slaan ze alle stereotypering rondom vrouwen letterlijk aan gort.
Door: Meike
In de commercial gaan ze alle clichés rondom vrouwen te lijf. De zorgende vrouw. De domme dits die alleen meer aan shoppen en schoenen denkt. De vrouw die over zich heen laat lopen door mannen. Het kittige en sexy paaldanseresje. En het roze giebelende prinsesje. Ze worden allemaal slachtoffer van de vrouw met de sloophamer.
“We never said it would be easy”
Het eindigt prachtig met de tekst : “We never said it would be easy” en een mooi shot van een kapot geslagen muur. Het enige wat nog mist is het koude pilsje op het einde. Of is dat juist stereotyperend (want dat hoort toch bij klussen)?
Vrouwen zijn ook enthousiaste klussers
We hebben het op deze blog wel vaker over stereotypering in reclames gehad, zoals hier en hier. Daarom vinden deze reclame super cool. Ook omdat we Hornbach vooral kennen van stereotype advertenties met stoere en zwetende mannen die eigenhandig met sloophamers en zagen hun huis verbouwen. Fijn dat ze eindelijk inzien dat vrouwen net zulke enthousiaste klussers zijn als mannen.
Wat vind jij van de nieuwe reclame van Hornbach? Laat het ons weten in de comments.
Hmmm, ik vind dat de reclame een behoorlijk serieus randje heeft. Vind het wel goed dat er een stereotype beeld van de ‘vrouw’ wordt doorbroken, hoewel er niets mis is met ‘typische’ vrouwen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik lieve mijn man laat klussen dan dat ik het zelf moet doen, al heeft dat meer te maken met mijn onhandigheid dan het vrouw-zijn, haha.
Had hem nog niet gezien, maar ik vind de reclames van Hornbach niks aan. Ben zelf ook geen klusser laat ik toch liever aan mijn man over 😉
Ik vind hem ook wel erg serieus voor een winkel als de Hornbach. Het lijkt meer op een soort statement dan dat ik nu speciaal naar Hornbach zou gaan voor mijn klusmateriaal (want ja, ik klus!).
Het is inderdaad meer een ideële reclame en promoot niet direct de producten van Hornbach. Het laat meer hun standpunt zien hoe ze tegen de stereotypering van de vrouw aankijken. Reclames hoeven niet altijd laagdrempelig en gezellig te zijn toch?
Hmmm ik vind zonde van de beelden die kapot gemaakt. Ik zou gewoon muren laten afbreken, niet kunstbeelden. Helaas ben ik niet zo handig met klussen maar ik vind het stoer dat de vrouw ook kan klussen
http://dhini.nl
Mooie reclame, kende het nog niet, maar de boodschap is erg fijn!
Zelf hier een vrouwelijke klusser. Ooit mijn eigen huis verbouwd en heel veel zelf gedaan. Dus vind het een goede reclame.
Hmm, altijd moeilijk dit soort punten. Wel goed dat ze erover nadenken
Eindelijk!! Geweldige reclame!! Kom op vrouwen…handen uit de mouwen. Jullie weten niet wat jullie missen….prachtig om zelf te bouwen of te verbouwen. Kom uit jullie nette keurslijf en leef je uit!!
Ben een klussende vrouw maar ik huiver van deze reclame. Het lijkt wel een oorlogssituatie waar kunstuitingen vernietigd worden. Voor mij schiet deze reclame zijn doel voorbij. De boodschap is mij duidelijk en lijkt ook sympathiek maar hoe deze boodschap wordt gegeven spreekt mij verschrikkelijk niet aan. Zo veel agressie maakt niet blij.