Dorstige oermannen in bierreclames

In elke nette man schuilt een dorstige oerman, aldus Bavaria.

De dorstige oerman, of de brullende voetbalmaat. Mannen komen er niet bepaald goed van af in de gemiddelde bierreclame. Om bier aan te prijzen kiezen reclamebureaus echter vaak voor dit stereotype beeld. Tijd voor #unstereotype! Niet alleen om de stereotype mannen te laten verdwijnen, maar ook om de bierdrinkende vrouw tevoorschijn te halen.

Door: Irene

#unstereotype is niet zomaar een hippe hashtag, het is het initiatief van Unilever om een einde te maken aan de stereotypering van vrouwen in reclames. Lees ook deze oproep. Met meer dan 400 merken in het portfolio en een dagelijks bereik van 2,5 miljard mensen wereldwijd heeft Unilever aardig wat in de melk te brokkelen.

Deze zomer sloten ze een deal met andere invloedrijke organisaties. Het is menens voor Unilever, dat is duidelijk. Allereerst, applaus voor dit initiatief!  Welke vrouw heeft zich niet groen en geel geërgerd aan de reclames van mannendeo Axe, dat vrouwen omtovert tot hersenloze hordes nymfomanen. Maar laten we geen oude koeien uit de sloot halen, want “The Axe-effect” is niet meer. Samen met het kookmerk Knorr gaat Axe voorop in de #unstereotype strijd.

Jammer dat Unilever geen bier verkoopt. Want de dorstige oerman en de brullende voetbalmaat zijn ook ongewenste stereotypen volgens ons. Van de hedendaagse man dan. Het is bovendien niet bevorderlijk voor het imago van bier, zo’n associatie. Een rondje zappen langs de bierreclames geeft namelijk een treurig beeld. Van de bekendste Nederlandse biermerken heeft Amstel het minste benul van het vrouwenbestaan. Hun “Proost, mafkees!” is een ode aan de mannenvriendschap. Ook bij Hertog Jan is de liefde voor bier exclusief  voor mannen. Net als bij Jupiler (want mannen weten waarom).

Kleine verschuivingen hebben we ontdekt bij Bavaria en Heineken. Waarvoor hulde! Bavaria heeft met de campagne “Welcome tot the family” de ogen gericht op het brede publiek. Kennelijk mag iedereen (vanaf 18 jaar) van Bavaria bier drinken. Wat een leuke jongedame in de campagne van Heineken Biertegoed. Wij krijgen gelijk zin in zo’n versgetapte heerlijke heldere!

Uiteindelijk draait het allemaal daar om bij reclame: potentiële klanten tot aanschaf te verleiden. Wij zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat het  #unstereotype virus (meer) bierreclames in zijn greep krijgt. Wordt vervolgd…

Weet jij ook voorbeelden van #unstereotype bierreclames? Deel ze met ons, we zijn erg benieuwd!

3 gedachten over “Dorstige oermannen in bierreclames

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s