Bier als melkkoe

Goed nieuws voor alle bierliefhebbers! We beleven een tweede Gouden Eeuw van het bier. Een tweede? Jawel. Dat betekent dat bier weer rijkelijk wordt geschonken én gedronken. Een nieuwe melkkoe is geboren.

Door: Irene

Terug naar die eerste Gouden Eeuw van het bier. In een interview vertelt historicus en brouwerijexpert Leen Albert over die eerste bloeiperiode. Symbolen van de welbekende Gouden Eeuw doemen op in mijn gedachten: rijkdom, handel, kunst en Rembrandteske burgerij. Niet dus. Die eerste Gouden Eeuw van het bier vond plaats in de late middeleeuwen. Veel eerder dan je zou denken.

Dronkaard brakend in een sloot
Dronkaard, brakend in een sloot, 1596

Die late middeleeuwen met zijn landlopers en dronkenlappen. Dat klinkt niet als een bloeiende periode om trots op te zijn. Ook de plaatjes liegen er niet om. Een blik in de Rijksstudio – zoek op periode 1300 tot 1600 – toont herbergtafereeltjes met benevelde boeren en andere bedorven situaties.

Lucratief drankje

Hoe kan het zijn dat die vieze middeleeuwen juist de bloeiperiode voor bier was? Het draait hier om geld. Om nog preciezer te zijn: de accijnzen op bier. Veel steden hebben goed verdiend aan deze melkkoe. Waarom bier zo’n lucratief drankje was? Omdat iedereen het dronk. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Van volwassenen tot kinderen. Vrouwen en mannen. Niks geen nix onder de 18 jaar. Het werd gedronken als water.

En nu is bier opnieuw een melkkoe. Onder het mom van zelf de ambacht van het bier brouwen te ervaren. Dat is het romantische idee. Maar ook hier draait het om geld. Sinds de economische crisis wordt er meer bier gebrouwen. Toeval? Zou kunnen. Maar hoe toevallig is het dat er vanaf 2007 een verviervoudiging is van het aantal bierbrouwers? Van 90 in 2007 tot 370 in 2017. Het zijn opvallend veel eenmansbedrijven. Ik zie gelijk het beeld voor mij van die ontslagen bankdirecteur. Grijpend naar de fles met als ingeving: dit is mijn volgende melkkoe!

Wat de motieven ook zijn, gelukkig zien de plaatjes er in deze tweede bloeiperiode beter uit. Het oogt niet zo laveloos als in de late middeleeuwen. Economische bloei met tafels vol vrolijke hipsters die proosten met het huisgebrouwen bier. En als je goed zoekt kun je ook nog die verdwaalde bankdirecteur vinden, trots pronkend met zijn nieuwe melkkoe.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.